Werkt de Wim Hof methode echt? - Happy days with Noa
263
post-template-default,single,single-post,postid-263,single-format-standard,bridge-core-2.2.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1400,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode_disabled_responsive_button_padding_change,qode-theme-ver-21.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default

Werkt de Wim Hof methode echt?

Wim Hof, de man die bekend staat als ‘The Iceman’, is een Nederlandse man die al meerdere records op zijn naam heeft staan. Hij zwemt onder vijftig meter poolijs door, kan ruim 6 minuten zijn adem inhouden en is bestemd tegen temperaturen tussen de 20 en 30 graden onder nul. Wim Hof is ervan overtuigd dat iedereen dit kan en het slechtst een kwestie van oefenen is. 

De Wim Hof Methode

De methode bestaat uit ademhalingstechnieken gecombineerd met koude trainingen die bestaan uit geleidelijke gewenning aan koude omgevingen. Lang werd hij voor gek verklaard, maar meerdere onderzoeken van onder andere de Radboud Universiteit toonden aan dat Wim Hof door zijn methode daadwerkelijk in staat is om zijn immuunsysteem te beïnvloeden, wat tot voor kort onmogelijk leek. 

Ademhalingstechnieken

  • Voer de oefening uit op een lege maag (als je wakker wordt) en in een veilige omgeving.
  • Vind een voor jou comfortabele houding, ik vind het zelf fijn om op mijn bed te liggen.
  • Begin met een diepe inademing, gebruik hierbij je volledige longcapaciteit en let erop dat je je middenrif gebruikt. Inademen via de neus of mond is beide mogelijk.
  • De uitademing voer je vervolgens rustig uit, het is niet de bedoeling dat je al je adem geforceerd uitblaast. 
  • Herhaal deze cyclus ongeveer 30 keer.
  • De laatste keer van deze cyclus adem je nog één keer diep in en vervolgens helemaal uit.
  • Hierna blijf je zo lang mogelijk zitten of liggen totdat je het gevoel krijgt dat je weer wilt ademhalen.
  • Bij het voelen van de ademprikkel, adem je diep in en houd je de adem ongeveer 10 tot 15 seconden vast. 
  • Deze cyclus herhaal je nog 2 tot 3 keer.
  • Blijf vervolgens even rustig liggen en neem de tijd om rustig weer overeind te komen. 
  • Je kan mogelijk licht in je hoofd zijn, dit is niet gevaarlijk. 

Koude training 

De koude douche is het minst leuke deel van deze methode, maar geloof me het zal wennen en op een gegeven moment kan je niet meer zonder. Door jezelf iedere dag bloot te stellen aan een koude douche, maak je je hart- en vaatstelsel flexibel. De aderen worden namelijk getraind om zich te openen en te sluiten, afhankelijk van de temperatuur. Het is ontzettend belangrijk dat deze 12000 kilometer aan bloedvaten goed werken, omdat ze voedingsstoffen en zuurstof naar je organen transporteren. 

Nog meer voordelen

De methode is goed voor lichaam en geest. De koude training in combinatie met de ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je immuunsysteem een boost krijgt. Door de koude douche zal je lichaam meer witte bloedcellen aanmaken, omdat de kou ervoor zorgt dat je immuunsysteem voor korte tijd geprikkeld wordt. Verder worden de bloedvaten flexibeler, waardoor er meer bloed door het lichaam gepompt wordt, wat ervoor zorgt dat er meer zuurstof in je lichaam aanwezig is en je lichaam meer energie heeft. 

De meningen over de Wim Hof Methode zijn nog steeds verdeeld. Sommige argumenten zijn daarbij wel bewezen en anderen niet. Al met al voel ik me er energieker en fitter door. Ik raad de Wim Hof Methode daarom zeker aan.

Laat in de reacties weten hoe lang jij de koude douche hebt volgehouden en of je het al iets meer kan waarderen. Veel succes met koud lijden onder de douche, maar even doorzetten en je zal het verschil gaan merken 🙂

-XXX-

Geen reactie's

Geef een reactie