Healthy matcha havermoutpap - Happy days with Noa
193
post-template-default,single,single-post,postid-193,single-format-standard,bridge-core-2.2.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1400,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode_disabled_responsive_button_padding_change,qode-theme-ver-21.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default

Healthy matcha havermoutpap

Havermout is een lekker en snel klaargemaakt ontbijt, daarnaast kan je dit recept op eindeloos veel manieren variëren waardoor dit ontbijt je niet snel zal vervelen. Havermoutpap is een volkoren graanproduct en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Het bevat veel koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitamines en mineralen. Uiteindelijk bepalen de ingrediënten die je aan de pap toevoegt en hoe je het klaarmaakt of de pap daadwerkelijk gezond is….. 

Natuurlijk gaan we daarvoor zorgen met dit heerlijke en eenvoudige receptje. 

Wat heb je nodig:

  • 250 ml melk (ik geef zelf de voorkeur aan ongezoete plantaardige melk, maar halfvolle melk kan natuurlijk ook gewoon). 
  • 30 gram havermout
  • 3 aardbeien
  • Handjevol bosbessen
  • Handjevol walnoten
  • Kokosrasp
  • Theelepel matcha poeder (lees hier waarom matcha zo ontzettend gezond is).

Zo maak je het:

  1. Doe de melk en matcha poeder in een steelpannetje en breng aan de kook.
  2. Voeg ondertussen de havermout toe en laat het geheel 2 tot 3 minuten koken totdat je een stroperige massa hebt.
  3. Doe het vuur uit en laat de havermout 2 minuten staan. Wanneer je het lekkerder vindt als de havermout nog wat dunner is dan laat je de havermout niet staan. 
  4. Nu is het tijd voor het leukste deel: de havermout pimpen naar jouw wensen

Ik heb dat deze keer gedaan met een paar aardbeienplakjes, een paar walnoten, een handjevol bosbessen en tot slot nog wat kokosrasp. 

Eindeloos variëren: 

Het leuke aan havermoutpap is dat je eindeloos kan variëren totdat je een combinatie hebt gevonden die jij lekker vindt.

  • Vervang de matcha poeder bijvoorbeeld eens voor kaneel of speculaaskruiden
  • Vervang de ongezoete amandelmelk eens voor kokosmelk of sojamelk, ook heel lekker…
  • Vervang de aardbeien en bosbessen eens voor elke andere vrucht die jij maar lekker vindt, bijvoorbeeld banaan in plakjes of geroosterde appelpartjes.
  • Vervang de walnoten eens voor pecannoten, amandelen of een lekkere grote lepel pindakaas.
  • Vervang de kokosrasp eens voor chiazaad, zonnebloempitjes of gehakte pure chocolade.

Voedingswaarden (per persoon/per portie):

Calorieën: 289 kcal 
Koolhydraten: 28,3 g 
Eiwitten: 8 g 
Vetten: 16,2 g 
Verzadigd vet: 2,1 g 

Geen reactie's

Geef een reactie