GEZONDE QUINOA-SALADE - Happy days with Noa
382
post-template-default,single,single-post,postid-382,single-format-standard,bridge-core-2.2.8,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1400,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode_disabled_responsive_button_padding_change,qode-theme-ver-21.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default

GEZONDE QUINOA-SALADE

Wat is quinoa?

De quinoa-plant is afkomstig uit het Zuid-Amerikaanse Andesgebergte en groeit onder andere in Peru, Ecuador en Colombia. Van de quinoa-plant eten we alleen de zaadjes en die noemen we simpelweg dus ook wel quinoa. Quinoa is verkrijgbaar als witte, rode of zwarte zaadjes. Quinoa behoort niet tot de graansoorten, maar het lijkt hier wel erg op en de bereidingswijze is ook hetzelfde als die van couscous en rijst. Quinoa is in tegenstelling tot veel graansoorten, glutenvrij en daarmee een goed alternatief voor mensen met een glutenallergie. 

Voedingswaarde van quinoa & afvallen met quinoa?!

Quinoa is ontzettend voedzaam en bevat veel vitamines, zoals; B1, B2, B3 en E. Daarnaast is quinoa rijk aan voedingsvezels en bevat het een aantal belangrijke mineralen. Dit alles levert veel gezondheidsvoordelen op. Quinoa is ook een goede keuze als je wilt afvallen, omdat quinoa veel meer eiwitten bevat dan vergelijkbare voedingsmiddelen als rijst en volkorenproducten. Het eten van eiwitten is een belangrijke factor voor het stimuleren van gewichtsverlies. Eiwitten stimuleren namelijk de spijsvertering en zorgen voor verzadiging. 

Ook de vezels in quinoa bevorderen gewichtsverlies, omdat de energie uit koolhydraten langzaam wordt opgenomen. Je hebt hierdoor een verzadigd gevoel en je zal minder snel naar een snack grijpen. 

De belangrijkste eigenschap van quinoa is het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder gewichtstoename en je lichaam is beter in staat om lichaamsvet te verbranden. 

Ingrediënten quinoa salade 

  • Vegetarische gehaktballetjes (van De Vegetarische Slager)
  • Granaatappelpitjes van een halve granaatappel
  • 75 gram quinoa 
  • Handje snoeptomaatjes
  • 1 avocado
  • Handje diepvries spinazie blokjes 
  • Handje diepvries doperwten
  • 2 eetlepels soja yoghurt
  • Halve eetlepel gemalen Cayennepeper 
  • 5 blaadjes munt 
  • Snufje zout
  • Snufje peper
  • Olijfolie om in te bakken

Bereidingswijze 

  1. Breng 100 ml water aan de kook met een scheutje olijfolie. Wanneer het water kookt, haal je de pan van het vuur en voeg je de quinoa (75 gram) hieraan toe.
  2. Breng in een andere pan de doperwten aan de kook en laat 6/7 minuten koken.
  3. Roerbak de spinazie met een scheutje olijfolie in een hapjes/wokpan totdat deze volledig gaar is. 
  4. Bak de vegetarische gehaktballetjes totdat deze goudbruin zijn. 
  5. Snijd ondertussen de tomaatjes in parten, ontpit de halve granaatappel en snijdt de avocado in stukken. 
  6. Wanneer alle ingrediënten gegaard, gekookt en/of gesneden zijn kan je deze samenvoegen in een grote kom en door elkaar mengen.
  7. De dressing is eenvoudig te maken: mix de soja yoghurt, Cayennepeper, een snufje zout en peper en de muntblaadjes (fijngesneden) door elkaar en klaar is kees!
  8. Serveer de quinoa salade met de dressing en de vegetarische gehaktballetjes.

Laat in de reacties vooral weten hoe jij de quinoa salade vond en hoe jij hem het liefst eet!

-XXX-

Geen reactie's

Geef een reactie